Kámoš
Smyslem projektu je podávat pomocnou ruku rodinám, které se ocitají v náročných životních situacích.
Smyslem projektu je podávat pomocnou ruku rodinám, které se ocitají v náročných životních situacích.
Projekt „Kámoš“ poskytuje služby, které podporují sociálně slabé a znevýhodněné rodiny již od roku 2005. Jeho hlavním cílem je pomáhat ohroženým rodinám, které se nacházejí v obtížných životních situacích.
→ rodiny, které jsou v evidenci orgánu sociálně právní ochrany dětí (OSPOD)
→ rodiny, kterým hrozí selhávání v oblasti sociálního začleňování
→ rodiny, které potřebují podpořit v oblasti řádné péče a výchovy dětí
→ rodiny, které jsou ohroženy v oblasti ekonomického zajištění
→ rodiny, které jsou nuceny řešit více obtížných situací současně (multiproblémové rodiny)
→ rodiny, které potřebují podpořit v oblasti školních povinností a volnočasových aktivit
→ rodiny, u kterých se zvažuje umístit dítě mimo péči rodičů
→ zmírnění nepříznivé sociální situace rodiny (s rodinou v rámci projektu intenzivně pracuje sociální pracovník a současně jsou jejím členům poskytovány další podpůrné služby)
→ podpora zdravého vývoje a rozvoje ohrožených dětí (zlepšení aktuální situace těchto dětí v oblasti školní úspěšnosti, motivace ke vzdělávání a zdravému naplňování volného času jako součást prevence sociálního selhávání a možného kriminálního chování)
→ doprovázení ohrožených rodin (ambulantní a terénní sociální práce)
→ další podpůrné služby pro rodiny (individuální či rodinné psychologické poradenství a terapie, právní a finanční poradenství a mediace)
→ individuální schůzky dítěte s asistentem (aktivizace dítěte a jeho podpora v situacích, které není schopno zvládnout vlastními silami)
Služby projektu jsou rodinám poskytovány zdarma.
V případě zájmu o zařazení do projektu kontaktujte koordinátorku Terezu Blochovou na telefonním čísle 732 857 225 nebo na e-mailu kamos@barevnysvetdeti.cz. Ráda s Vámi probere aktuální možnosti spolupráce.
Projekt Kámoš je uskutečňován za finanční podpory Městské části Praha 1, Městské části Praha 2, Městské části Praha 10, Magistrátu hlavního města Prahy a Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky. Projekt také podporují další dárci – právnické a fyzické osoby.
Děti – malí Kámoši se v rámci projektu pravidelně setkávají s osobními asistenty – velkými Kámoši. Velký a malý Kámoš spolu nejméně na jeden rok vytvoří stálou dvojici. Asistenti své malé Kámoše podporují v praktických otázkách života, tj. ve vzdělávání a ve výběru zdravého trávení volného času. Dalším, neméně důležitým záměrem jejich setkávání, je neformálně děti rozvíjet v citové oblasti, v získávání a upevňování dalších schopností a dovedností. Doporučení a konkrétní postupy asistentů se následně stávají nedílnou součástí další sociální práce s rodinou.
Dvojice Kámošů se standardně setkává dvakrát týdně v prostorách organizace. Dle vyhodnocení individuální potřeby dítěte se asistent v kontaktu s dítětem zaměřuje na konkrétní témata z oblasti emoční a sociální podpory, školní úspěšnosti, motivace ke vzdělávání a kvalitního naplňování volného času.
V případě nutnosti podpory dítěte ve školní úspěšnosti postupují asistenti dle individuálního vzdělávacího plánu (IVP), který každý z asistentů na začátku školního roku vytváří ve spolupráci se základní školou dítěte. Nedílnou součástí setkávání malých a velkých Kámošů jsou také společné volnočasové aktivity, které jsou realizovány individuální nebo skupinovou formou.
S našimi asistenty navazujeme dlouhodobou spolupráci. Vede je koordinátor, který jim poskytuje maximální možnou podporu. Při vstupu do projektu asistenti absolvují úvodní vzdělávací seminář, kde jsou podrobně informováni o projektu, jeho metodách a procesech. Úvodní vzdělávací seminář je následovaný dvěma víkendovými semináři, které vedou odborníci z praxe (psychologové, pedagogové, speciální pedagogové, sociální pracovníci apod.). V průběhu spolupráce také absolvují natáčení a rozbor metodou videotréninku interakcí (VTI). Asistenti jsou v rámci projektu ošetřeni pravidelnou skupinovou případovou supervizí. V případě potřeby mají možnost požádat o supervizi individuální či o odbornou konzultaci.
Nedílnou součástí projektu jsou také různé volnočasové aktivity.
→ skupinové víkendové akce a letní pobytový tábor (v rámci Programů pro děti)
→ individuální
Každý měsíc pořádáme v Barevném světě dětí víkendové akce pro děti. Vyvrcholením celoroční práce bývá každoročně uspořádání letního tábora. Smyslem je dopřát dětem nezapomenutelné zážitky a čas strávený v bezpečném a podnětném prostředí. Posilujeme tak v nich zábavným způsobem tvořivost, sociální schopnosti, jejich sebepojetí a týmového ducha. Více se o Programech pro děti můžete dočíst zde: https://www.barevnysvetdeti.cz/programy-pro-deti/
Dvojice Kámošů mají možnost užít si jednou měsíčně volnočasovku, a to díky některé z organizací, které nám poskytují volné vstupy. Nabídka se každým rokem mění a my moc děkujeme všem sponzorům, kteří našim Kámošům takto umožňují aktivně trávit volný čas. Jejich seznam je k nalezení zde: https://www.barevnysvetdeti.cz/rodina_bsd/
S rodinami zapojenými do projektu je v úzkém kontaktu sociální pracovník. Sociální práce s rodinou probíhá dle jejích konkrétních potřeb jak ambulantní, tak terénní formou. V rámci ní je rodině poskytováno sociálně právní a výchovné poradenství. Sociální pracovník tak například doprovází rodiny při jednání na úřadech a v dalších institucích, pomáhá a podporuje je při změně či hledání zaměstnání a vhodného bydlení, při plánování hospodaření a vedení domácnosti, při výchově a péči o děti. Nabízí rodinám náhledy na různé možnosti řešení jejich situace a motivuje je ke změně.
Na základě vyhodnocení potřeb jednotlivých členů jsou rodině v projektu nabízeny další podpůrné služby. Rodina tak může využít služby psychologického poradenství či terapie. Více zde: https://www.barevnysvetdeti.cz/podpurne-sluzby/.
Příklady situací, které rodiny nejvíce řeší
sociální znevýhodnění | ohrožení sociální exkluzí | nepříznivá ekonomická situace | hmotná nouze |
poruchy učení nebo chování | děti s diagnózou ADHD | problémy ve vztazích v rodině | nezpracovaná traumata |
hledání příčin a řešení konfliktů | správné výchovné postupy | nařízený soudní dohled | nastavení hranic |
nedostatečný prospěch ve škole | nejistota ve výchově | budování sebevědomí | generační neshody |
vyčlenění dítěte z kolektivu | školní šikana | nejisté bydlení | velké dluhové potíže |